Vanuit het wijkteam – augustus – september

De zomer is voorbij, de scholen zijn weer begonnen, vakanties liggen achter ons, het gewone leven begint weer. Hopelijk bent u gezond en wel begonnen aan het najaar. Het wijkteam komt ook weer bij elkaar om de dingen te bespreken die spelen in de buurt en georganiseerd gaan worden.

Parkeren

Wat in ieder geval speelt is het parkeren in de buurt. Het parkeren in het centrum is voor de bewoners de afgelopen jaren steeds moeilijker gemaakt. Na het invoeren van vergunning parkeren in Korte Akkeren en het tijdelijk sluiten van de
stationsgarage nam de parkeerdruk in onze wijk sterk toe. Mensen konden soms geen parkeerplek vinden voor hun auto en bij het parkeren op de stoep volgden forse boetes. Vanuit het wijkteam is het stadsbestuur benaderd om coulance te betrachten, o.a. gezien het onverhoedse karakter van de tijdelijke sluiting van de stationsgarage. In een gesprek van onze Werkgroep Verkeer met de verantwoordelijke wethouder Judith Sargentini gaf zij aan dat zij niet voor coulance voelde. Ze was onder meer bang voor een aanzuigende werking: als bekend zou worden dat je onbestraft op de stoep zou kunnen parkeren in onze wijk dan . . . . . . Haar suggestie voor onze wijk was: vraag gewoon vergunning parkeren voor de hele wijk aan. De gemeenteraad geeft het stadsbestuur op dit moment geen ruimte om hier zelf initiatief in te nemen. Zij willen eerst weten wat de ervaringen zijn in de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem. Maar als er vanuit de wijk om gevraagd zou worden, ligt dat voor de gemeenteraad mogelijk anders. Zou het wijkteam dat niet kunnen vragen, zo vroeg ze zich af.

Onze eerste reactie aan de gemeente was dat er heel veel zaken onduidelijk zijn rond het vergunning parkeren. Gaat het helpen om de parkeerdruk te verlagen? Hoe hoog is de parkeerdruk momenteel? Wat gaat een parkeervergunning kosten? Wie komt voor een vergunning in aanmerking en wie niet? Wordt de parkeervergunning niet de melkkoe om de gemeentebegroting te stutten? Wat kost het bezoekers parkeren, wie mogen hier gebruik van maken en hoe gebruiksvriendelijk is het systeem voor de bewoners? Duidelijkheid hierover is voor de wijkbewoners gewenst en moet door de gemeente worden gegeven. En verleg je het probleem dan niet naar andere wijken?

Nu komt deze vraag over de invoering van het vergunning parkeren ook uit een andere hoek op onze wijk af. In het kader van het ‘omgevingsplan parkeren’ van de gemeente wordt er gewerkt aan wijkmobiliteitsplannen. Dit jaar wordt zo’n plan voor onze wijk opgesteld. Het gaat daarbij onder andere om ongewenste verkeerssituaties, maar ook over parkeerdruk. Als die druk boven een bepaald gemeten niveau, komt kan dat de reden zijn om vergunning parkeren in te voeren. En dat gebeurt dan op zijn vroegst in het voorjaar van 2027.

Geef uw mening
We zijn benieuwd hoe u tegen het vraagstuk aan kijkt: nu de discussie bij de gemeente aankaarten of wachten op de uitkomsten van het wijkmobiliteitsplan waar de gemeente nu aan werkt en waar al veel wijkbewoners hun mening over gaven? Invoeren heeft mogelijk voordelen maar ook nadelen! Geef uw mening door aan de redactie van de wijkkrant.

Wijkkrant en Buurtpreventie

Wat ook van belang is: we zijn op zoek naar nieuwe leden voor de redactie van de wijkkrant en leden voor het buurtpreventieteam! Het zijn geen tijdrovende activiteiten, u leert nieuwe buurtgenoten kennen en u kunt bijdragen aan de levendige en leefbare buurt die we zijn! Voelt u hiervoor? aarzel dan niet om dit kenbaar te maken bij de redactie van de wijkkrant.

Wijkteam

Het voortbestaan van het wijkteam staat onder druk. Wij zijn ook op zoek naar nieuwe leden voor ons wijkteam. In de volgende wijkkrant komen wij hierop uitgebreid terug. Maar u kunt nu alvast uw reactie doorgeven aan de redactie van de wijkkrant.