Tweede bewoners-discussieavond over het Zuidelijk Stationsgebied Reageren uitgeschakeld

Op donderdag 9 januari om 20.00 uur wordt in Buurthuis “De Kade” Jan Luykenstraat 25 in de Kadebuurt de tweede discussieavond voor bewoners van Nieuwe Park en Kadebuurt georganiseerd om over de plannen voor het stationsgebied te spreken. Tijdens deze avond zal de nadruk liggen op de verkeerskundige oplossingen voor dit gebied. Het programma van de tweede discussieavond is als volgt:

  • verslag wat er tot nu toe gedaan is
  • wat gaat er in de komende maanden gebeuren
  • weergave van “het richtinggevende idee” voor de ontwikkeling van het stationsgebied
  • verslag van de verkeerscommissie
  • discussie over verschillende verkeersoplossingen
  • samenvatting van de avond

Zoals u zich misschien zult herinneren is op 6 november jl. de eerste discussieavond geweest in Gouwestein. Ruim 35 bewoners uit het Nieuwe Park en Kadebuurt waren hierbij aanwezig.

Op basis van onderstaande vragen is er gediscussieerd:

  • Wat is de betekenis van het Zuidelijk stationsgebied voor Gouda?
  • Moeten hier kantoren, winkels en/of  woningen komen?
  • Hoe moet het verkeer geregeld worden?
  • Moet het busstation aan de zuidkant blijven of naar noord worden verplaatst?

Hoewel het doel van de avond was visies en ideeën van bewoners te inventariseren zonder meteen tot overeenstemming te komen, blijkt dat over veel zaken min of meer gelijk werd gedacht zoals:

  • Het zuidelijk stationsgebied is de etalage / ontvangsthal van Gouda dat de verbinding legt met het oude stadscentrum
  • De ontwikkeling van het gebied moet kleinschalig zijn, passen bij het historische karakter
  • Woonfuncties staan centraal
  • Kleine en middelgrote winkels passen, grote winkels met verkeer aantrekkende werking passen niet
  • Grotere kantoren niet, wel ontmoetingsruimte (vergaderen, bijeenkomsten) en flexibele werkplekken
  • Horeca kan een rol spelen
  • Het gebied moet verkeersluw worden, sociaal- en verkeersveilig
  • Fietsen moeten uit het zicht in een stalling worden geparkeerd

Over de verkeersontwikkeling die het beste past bestaan meerdere, deels tegenstrijdige ideeën.

  • De beste plaats voor het busstation moet nog onderzocht worden en is een onderwerp voor de verkeerscommissie
  • Of de Van Hofwegensingel noodzakelijk is moet nog worden bezien
  • Velen voelen voor een “knip” bij het station, de haalbaarheid moet worden onderzocht, evenals de beste oplossing om de Kadebuurt goed ontsloten te houden
  • De wens is verkeersluw. Wat dat betekent voor de Vredebest moet nog uitgezocht worden door de verkeerswerkgroep (alleen fietsers/voetgangers? Wat is de rol van auto/bussen en hoe blijft de Driehoek bereikbaar).